Ռուսաստանի ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովը կրկին հասկացրել է, որ Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի նախագահների ուղիղ հանդիպումը դեռ բավականին հեռու է։ «Մեր նախագահը բազմիցս ասել է, որ բոլոր հարցերը, որոնք քննարկման կարիք ունեն բարձրագույն մակարդակով, լավ կմշակվեն, իսկ փորձագետներն ու նախարարները կպատրաստեն համապատասխան առաջարկություններ»,- ասել է Լավրովը:               
 

«Համացանցը համահավասարեցնում է ամեն բան, պոռնոն և բարձրարժեք արվեստը դնում է միևնույն բագինի վրա»

«Համացանցը  համահավասարեցնում է ամեն բան, պոռնոն և բարձրարժեք  արվեստը դնում է միևնույն  բագինի վրա»
04.07.2014 | 11:32

Հոգևոր վակուում, ժամանակի կանգ, ընթերցանության պակաս, քաղաքականություն ու գրականություն, արվեստն իբրև այլընտրանք` առօրյայում, ամենուր: Այս և այլ թեմաների մասին է մեր զրույցը բանաստեղծ ՎԱՀԵ ԱՐՍԵՆԻ հետ:

«ԱՐՎԵՍՏԸ ՉԻ ՍԻՐՈՒՄ ԽՄԲԵՐ, ՍԻՐՈՒՄ Է ԱՆՀԱՏՆԵՐ»


-Վահե, ի՞նչ կասեք «Այլընտրանք» («Այլարտ») նորաբաց հասարակական կազմակերպության մասին, որի շրջանակում արդեն իսկ կազմակերպվել են գրական հանդիպումներ, ցուցահանդեսներ, շուտով հանրությանը հասու կլինի նաև «Այլարտ» մշակութային կայքը:
-«Այլարտը» արվեստը ներկայացնում է իբրև այլընտրանք, այլընտրանք առօրյայում, նաև ապրելու համար: Ինչպե՞ս ենք ապրում մենք. սնվում ենք, ինչ-որ բան ենք դիտում, հետևում ենք մեզ, բայց այդ ամենի մեջ, ցավոք, արվեստը տեղ չունի: Մարդը փորձում է ամեն կերպ փրկության տարբերակ գտնել, օրինակ, շոփինգը, որ այսօր բավական մոդայիկ է, ընկճախտից ազատվելու տարբերակ է: Բայց ընդամենը լցնում է նյութական տարածքը և կարճ ժամանակով է մարդուն բավարարվածության զգացում տալիս: Իսկ արվեստը շատ երկար ժամանակ կարող է ապրելու կենսաէներգիա տալ ու չսպառվել: «Այլընտրանքը» նաև փորձում է բևեռացումից ազատել արվեստի դաշտը, ընդգրկում է տարբեր ոլորտներ` նկարչություն, քանդակագործություն, գրականություն: Ես, նախագծի համահիմնադիրներ Գագիկ Միքայելյանը և Մարիամ Մուղդուսյանը նպատակ ունենք հայ գրականությունը, նկարչությունը, արվեստի մյուս ճյուղերը Հայաստանի և արտերկրի ընթերցողին, արվեստասերին հասցնելու:
-Գրական, մշակութային նախագծերը, ակումբները նպատակ ունեն ինչ-որ իմաստով նաև համախմբելո՞ւ արվեստագետներին:
-Համախմբումները քանդում են արվեստի դաշտը, որովհետև արվեստը չի սիրում խմբեր, սիրում է անհատներ: Թող ազատ լինեն: Իհարկե, կլինեն գրական չափանիշներ, ամեն ինչ չի կարելի տպագրել, հանրայնացնել: «Այլարտի» հիմնական խնդիրներից մեկն էլ ստվերում մնացած, սակայն տաղանդավոր ստեղծագործողներին գտնելն է:
-Ի՞նչ կարող է անել «Այլարտը», Ձեր իսկ բնորոշմամբ, «հոգեվարքող» գրական դաշտում:
-Պետք է արթնացնել մարդուն: Մարդը հետաքրքիր էակ է, դեպի վեր նայելու սովորություն ունի: Դարեր շարունակ դեպի վեր է ուղղել հայացքը, կլինի երկի՞նքը, Աստվա՞ծ, թե՞ մահկանացու պաշտոնյան, որ երբեմն երկնքից էլ վեր է: Ներքևում գտնվողը միշտ փորձում է ընդօրինակել ավելի վերում գտնվողին: Երեխան էլ ծնվում և ընդօրինակում է իր ծնողին, դարձյալ դեպի վեր է նայում, ծնողը նրանից հասակով բարձր է, և ինչ օրինակ տալիս է ավագը, նույն օրինակով էլ առաջնորդվում է կրտսերը: Ես սա համեմատում եմ իշխանության և քաղաքացիների փոխհարաբերությունների հետ. ի՞նչ արժեքներով են ապրում իշխանությունը, Ազգային ժողովը` ազգիս «ընտրյալները», ժողովուրդը նայում է նրանց և ենթագիտակցորեն, թե գիտակցաբար փորձում է ընդօրինակել: Ի՞նչ է տեսնում` պաշտոնակռիվ, նյութի բազմապատկում, և որ միակ չափանիշը փողն է: Մասսաներին արվեստ հարկավոր չէ, դրա համար հասարակական բարձր գիտակցություն է հարկավոր, ինչը ոչ միայն գտնել, այլև որոնելն է այսօր դժվար ու երբեմն էլ` ծիծաղելի:
-Եթե փորձենք գնահատել այսօրը, մեր ժամանակը, ի՞նչ կտեսնենք:
-Եթե հոգևոր շարժում չկա, ժամանակը կանգ է առնում մարդու համար, հենց մարդու ներսում, որովհետև ժամանակը մարդու կատարելագործման ընթացքն է: Իսկ կատարելագործում հնարավոր է միայն հոգևոր աշխարհում, նյութական աշխարհում կատարելագործումը կարող է լոկ նյութի բազմապատկման տեսքով լինել: Ես ունեմ լավ բնակարան, ուզում եմ ունենալ ավելի լավը, ունենում եմ ավելի լավը, ինձ չի բավարարում ավելի լավը, ուզում եմ ունենալ է՛լ ավելի լավը: Որքան նյութականդ շատանում է, այնքան ավելի քիչ ես բավարարվում, ներսիդ վակուումը մեծանում է, և սկսվում է մի ավելի դաժան ընթացք: Բյուջեի թալանն այստեղից է սկիզբ առնում: Այսօր հոգևոր կատարելագործում չկա, և մարդը մնում է անժամանակ տարածության, վակուումի մեջ:
-Դրան հակառակ` համացանցը, տեղեկատվական տեխնոլոգիաները ստիպում են մարդուն «վազել»` ժամանակի ռիթմից հետ չմնալու համար:
-Համացանցը ներքաշում է քեզ պսևդո շարժման մեջ: Թվում է, արագության մեջ կյանքիդ թափանիվն ես պտտում, իրականում լոկ դիտորդ ես մի հոսանքի, որն անցնում է կողքովդ: Այն պրագմատիկ է, սակայն չի կանոնակարգվում, հախուռն է, սակայն ոչ զգայական: Դրա մեջ միտքը շատ քիչ է, երբեմն էլ գրեթե բացակայում է: Նեգատիվն ու քաղաքականությունը մեկտեղվում են ու դառնում հակամարդկային մի որսացանց` համացանց, ու չես հասցնում տարբերակել` որն ինչ է: Օրինակ, ինչ-որ կայք ես մուտք գործում, ուզում ես կարդալ Գոգոլի «Շինելը», կողքից հայտնվում է հսկա կրծքերով մի մերկ աղջիկ և ջարդում է միտքդ: Այդ նկարից նույնպես չես կարող ազատվել, բայց ուզում ես նաև կարդալ: Արդեն քեզ որոշակի գիտակցություն են պարտադրում:
-Գրականությունը պրոպագանդվում է համացանցով, սոցցանցերով: Ինքներդ օգտվո՞ւմ եք այդ տարածքից` իբրև բանաստեղծ:
-Հանրայնացնելու և մոտեցման խնդիր կա: Ես հրապարակում եմ իմ գործերի զրո ամբողջ մեկ տոկոսը, բանաստեղծությունը միայն կայքի հղումով եմ տեղադրում: Ֆեսյբուքյան պատին չեմ գրում բանաստեղծություն և անմիջապես հրապարակում, բացառությամբ մեկ-երկու ինքնաբուխ դեպքի: Որքան էլ գրականությունը ինտուիցիայի և ենթագիտակցականի եզրերին առնչվող երևույթ է, այնուամենայնիվ, գրականությունը նաև աշխատանք է: Ինչքան էլ ինտենսիվ հոսքերի պայմաններում, մուսա կոչվածի թելադրանքով, ապրումի մեջ գրում ես, դու պետք է դա ենթարկես նաև քննության և մի քիչ աշխատես: Չի կարելի եկածը շպրտել ու հետո էլ դա փորձել հաստատել որպես արվեստ:
-Այլ կերպ ասած` համացանցը հասարակացնո՞ւմ է արվեստի գործը:
-Համացանցը համահավասարեցնում է ամեն բան, պոռնոն և բարձրարժեք արվեստը դնում է միևնույն բագինի վրա:


«ՈՒՂՂԱԿԻ ՀԱՐՑ Է ԱՌԱՋԱՆՈՒՄ` ԳՐՈՂՆԵ՞ՐՆ ԵՆ ՇԱՏ, ԹԵ՞ ԸՆԹԵՐՑՈՂՆ Է ՔԻՉ»


-Ինչո՞ւ է գրական դաշտը հոգեվարքող:
-Ընդգրկուն իմաստով` ընթերցող չկա, և փակ շրջան է ստեղծվում: Արվեստի կարևորագույն տարրերից մեկը (այսինքն` ո՞ւր է գնում լիցքը) բացակայում է: Գրողները կազմակերպում են ընթերցումներ, իրենք կարդում են իրենց գործերը, բանավիճում են կամ չեն բանավիճում և գնում են տուն: Փակ շրջան է ստացվում: Ցանկացած երևույթ, նույնիսկ ջուրը, որ կարևորագույն կենսապայմանն է ամենի, եթե մի տեղ լցնում ես, երկար մնալու դեպքում հոտում է: Նույնն էլ արվեստն է, եթե չի շրջանառվում, սկսում է «հոտել»: Այսօր գրականությունը լայն շերտերի համար ընդհանրապես գոյություն չունի: Մարդիկ կան, որ փորձում են դա շտկել. տպագրում են ամսագրեր, սուղ միջոցներով կայքեր են պահում: Պետք է գնահատենք այդ ամենը: Ընթերցողի բացակայությունը գրողի մեջ էլ է լարվածություն առաջացնում, ագրեսիվ են դառնում, խմբեր են ստեղծում, փորձում են ինչ-որ բան անել` գովազդելով, այլ միջոցներով, երբեմն տակը գրականություն է լինում կամ չի լինում, բայց արդեն ընթերցողն էլ թերահավատորեն է նայում այդ ամենին: Դժվար է այս պայմաններում պահանջել գրական չափանիշներ ունեցող արվեստի հստակ դաշտ: Գուցե կարիք էլ չկա այդքան հիգիենիկ լինելու: Բայց ամեն դեպքում պետք է լավը գնահատվի, երբ լավը չի գնահատվում, իսկ թույլ գործը խիտ արժևորվում է, դա արդեն գրականության հերն անիծում է:
-«Գրողներն ավելի շատ են, քան ընթերցողները» դիտարկմանը հումորո՞վ պետք է վերաբերվենք, թե՞ լրջագույն տարր կա դրանում:
-Դրանում սուր հեգնանք կա: ՈՒղղակի հարց է առաջանում` գրողնե՞րն են շատ, թե՞ ընթերցողն է քիչ: Թող շատ լինեն, ի՞նչ վատ է (լավ կլիներ ընթերցողները շատ լինեին, այդ դեպքում կասեինք, որ չենք հասցնում գրքեր տպագրել): Շատերն ակնհայտ հնացած գործեր են հրամցնում: Պետք չէ նրանց դիմակայել, բայց պետք չէ նաև խրախուսել, հակառակ դեպքում արժեհամակարգը լրիվ ջախջախում ես: Հետո արդեն չես կարող այդ շրջանակը փակել, վերահսկել, որևէ չափանիշ ձևավորել: Խորհրդային տարիներին գրամոլների մեծ հոսք եղավ, մինչև հիմա նրանցից ազատվել չի լինում: Ճաշակ են փորձում թելադրել մարդիկ, որոնք համաշխարհային գրական պրոցեսներից գաղափար չունեն, մնացել են սիրային, բնապաշտական, հայրենասիրական փակ շրջանի, հնացած ռիթմերի մեջ: Եթե արդեն լավագույն ձևով այն գրվել է, ասենք, Տերյանի գործերում, արդյոք պե՞տք է անվերջ նույն ձևով, բառերի տեղերը փոխելով գրել: Իմաստ ունի՞: Եթե ունի, թող անվերջ գրեն:
-Ձեր պոեզիայում պարզորոշ գծագրվում էր մեզ ծանոթ իրականությունը, մեր ժամանակը, մեր քաղաքը: Իսկ ի՞նչ են խոստանում Ձեր նոր գործերը:
-Նոր գործերս ավելի շատ առնչվում են ապրումին, լեզվին, իսկ քաղաքի մետաֆորը, որ ես շատ եմ սիրում, արդեն այլ կերպ` ապրումի, զգացումի ձևով է ներկայանում: Ճակատայնություն չկա, մանավանդ քաղաքական գործերում: Ես լեզվին, հայերենին դիմագրավելու և այն ճկելու ճանապարհով եմ ընթանում:
-Ե՞րբ ընթերցողին կհասնի Ձեր նոր գիրքը:
-Կարելի է ասել` գիրքը պատրաստ է, եկող տարի լույս կտեսնի: Կարող էի տպագրել երկու տարի առաջ, բայց հապաղեցի: Ընթերցումներ են եղել, և գիտեմ, որ այն արդեն որոշակի պահանջարկ ունի:
-Ձեր նոր գրքի ծնունդը համընկնում է Ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցի հետ: 2015-ը խորհրդանշական տարեթիվ է, կարծես:
-Ցեղասպանությունը մեր գենետիկ ծածկագրի մեջ խորապես արմատավորված է, սակայն հաճախ ոչ որպես հիշողություն, այլ բարդույթի տեսքով: Ես փորձում եմ այդ բարդույթից ազատվել, ինչը չի նշանակում մոռանալ պատմական իրողությունը: Մարդկանց միջանձնային վատ հարաբերությունները, չարությունը, մեկուսացվածությունը, խմբեր կազմելը` բարեկամներով, մտերիմներով ու կանխակալ մոտեցմամբ, որ քո խումբը լավն է, իսկ անծանոթ մարդը` վատը, այդ ամենը ես գաղթի, ցեղասպանության, դարեր շարունակ օտար ազգի տիրապետության տակ լինելու հետ եմ կապում: Մենք պետք է ձգտենք նաև աշխարհի քաղաքացի լինել, ոչ թե ապրենք անցյալով, բարդույթներով:
-Ցեղասպան ազգ լինելն էլ, կարծում եմ, բարդույթներից զերծ չէ: Թուրք գրողների հետ շփվե՞լ եք, երևի պատահական չէ, որ նրանք իրենց գործերում անդրադառնում են ցեղասպանության խնդրին` այս կամ այն կերպ:
-Շատ եմ շփվել և երբ գրական մի փառատոնի շրջանակներում հյուրընկալվել էի Գերմանիայում, մի հետաքրքիր դեպք պատահեց: Առավոտյան նախաճաշում էի թուրք, հունգարացի և ամերիկացի գրողների հետ, խոսք բացվեց երգարվեստի մասին: Այդ ժամանակ միացրի Կոմիտասի ձայնով «Արորն ու տատրակը» երգը և պատմեցի Կոմիտասի, նրա հոգու ցեղասպանության մասին, և շատերիս համար զարմանալի բան եղավ` թուրք գրողը լաց եղավ: Ես հասկացա, որ թուրքը միայն ցեղասպան թուրքը չէ: Գիտակից մարդը ձգտում է դառնալ աշխարհի քաղաքացի: Ճիշտ եք նկատում` ցեղասպան ազգ լինելը նույնպես բարդույթ է, նա նույնպես զոհ է, դա կնիք է, դահճի պիտակ: Արվեստի ազատության տարածքում նրանք փորձում են ազատագրվել այդ բարդույթից:
-Բոլոր դեպքերում, արդարությունը պետք է վերականգնվի: Շատ խնդիրներ (նաև հոգեբանական) գուցե հենց այդտեղ լուծում գտնեն:
-Ցեղասպանությունը միայն մեկ ազգի կողմից մյուսին վերացնելը չէ: Այն, ինչ կատարվում է մեզ մոտ` արտահոսքը երկրից, անարդարության այսպիսի բարձր տոկոսը, նույնպես ցեղասպանություն է: Իհարկե, հանուն պատմական ճշմարտության արժե պայքարել: Պատկերացրեք, եթե մենք այդպես հեշտությամբ մոռանայինք ցեղասպանությունը, չգտնվեին ուժեր, որոնք հատկապես դրսում իրենց կյանքի նպատակը դարձրին ցեղասպանության ճանաչումը, մենք ազգային այս մտածողությունն էլ չէինք ունենա, որը, թեև աղճատված, բայց գոնե կա: Բայց այսօր մտահոգիչ միտումներ եմ տեսնում, երբ ոմն օտարազգի լրագրող Ազգային ժողով է գալիս և հայտարարում, որ ռուսերենը պետք է դառնա երկրորդ լեզու, որ ռուսական դպրոցները քիչ են Հայաստանում: Ես կողմ եմ շատ լեզուներ իմանալուն, բայց դա իրավունք չի տալիս, որ այլազգին, որի հայրենակիցները մեր երկրում մեկ տոկոս էլ չեն, գա և ասի` ռուսական դպրոցները քիչ են: Ո՞Ւմ համար են քիչ: Սա էլ է ցեղասպանություն: Եթե մենք կենտրոնանանք միայն անցյալի ցեղասպանության վրա, ներկա ու գալիք վտանգները չենք տեսնի:
-Այս համատեքստում չենք կարող չանդրադառնալ Միկոյանի արձանը դնել-չդնելու հարցին:
-Եթե ռուսաց լեզվի հետ կապված նման հարցեր են բարձրացվում, և մեր պատգամավորները չեն հակադարձում, ուրեմն պետք է Ստալինի արձանը կանգնեցնել: Ես առաջարկում եմ, որ կանգնեցնեն Ստալինի արձանը` որպես մերօրյա քաղաքականության խորհրդանիշ: Արձանը խորհրդանիշ է, և անչափ կարևոր է, թե երբ է դրվում: Ինչո՞ւ հենց հիմա: Սրա տակ ինչ-որ բա՞ն է թաքնված, թե՞ էլի զբաղեցնում են մարդկանց: Ինձ զարմացնում է այն, որ Երևանի ավագանին այդքան հեշտությամբ է որոշում կայացնում, բոլորը կողմ են, մի քանիսն են ընդդիմանում: Նույն պատկերն է Ազգային ժողովում: Գրեթե չի լինում այնպես, որ այս կամ այն օրինագծին միևնույն կուսակցությունից մեկը կողմ քվեարկի, մյուսը` դեմ: Տարակարծություն չկա, անհատներ չկան: Եթե անհատները չեն գործում, միջավայր, միտք չեն ձևավորվում: Քաղաքական միջավայր այսօր մեզ մոտ չկա: Հետևաբար, մենք դառնում ենք ուրիշի կցորդ:

«ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ԴԱՌՆՈՒՄ Է ՆԱԵՎ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԳՈՐԾԻՔ»


- Նոր, երիտասարդ անուններ կարո՞ղ եք նշել մեր գրական կյանքում:
- Լուսինե Եղյան, Արամ Մամիկոնյան, Գրիգ Գրիգ, Նորայր Սարգսյան, Անի Հովնան…
-Դրսում ներկայանալու համար լավ գրականությո՞ւն է պետք, թե՞ ֆինանսներ, գովազդ:
-Ո՛չ, ֆինանսն ու գովազդը քիչ են, դա կարող է մի անգամ աշխատել, բայց երկրորդ անգամ, վստահ եմ, չի աշխատի: Հստակ չափանիշներ կան, ուղարկում ես տասը հեղինակի գործ, շատ արագ, առանց ռևերանսների պատասխան ես ստանում` ինչն են ուզում, ինչը չեն ուզում:
-Եվ ի՞նչ են ուզում:
-ՈՒզում են գրականություն, որտեղ առաջին հերթին կա մարդը, ազգայինը: Եթե մենք փորձում ենք մեխանիկորեն նմանակել այլոց արժեքները, նրանց դա չի հետաքրքրում, որովհետև իրենք ավելի լավ են ճանաչում սեփական արժեքները: Պետք է ֆիլտրել, սեփական ողնաշարով անցկացնել համամարդկայինը և մատուցել այն, ինչը մոտ է մեր ոսկորին, որտեղ կլինեն և՛ Նարեկացին, և՛ Քուչակը, և՛ Ռեմբոն, և՛ Էլիոթը, և՛ Շեքսպիրը, և՛ ամենակարևորը ` Հայաստանում ապրող այսօրվա մարդը: Սա արդեն իմ ձայնն է, այն հնչում է իմ լեզվով: Լավ գրականությունը, կարծում եմ, չի կարող փոխհարաբերության մեջ չմտնել լեզվի հետ, որովհետև առաջին հերթին դու լեզվամտածողությունն ես ներկայացնում: Ի՞նչն է ձգտում ոճի պարզեցման. լրագրությունը, գովազդը, որպեսզի բոլորը կարողանան ընկալել: Արվեստը պետք է բնական լինի, բայց ոչ պարզեցված: Իսկ ստեղծագործական տիրույթում լեզուն բնական ձևով շարժվում է, ճկվում, ոլորվում և ուղղվում. նա բազմաձև է, բազմերանգ. ինչպես ներկը նկարչի վրձնի տակ:
-Նոբելյան մրցանակ ստանալու շանսեր հայ գրողներն ունե՞ն: Ի՞նչ չափանիշներ են գործում այս տիրույթում:
-Նմանօրինակ մրցանակներն արդեն խիստ քաղաքականացված են: Շատ եմ ցավում, բայց երևի թե այսչափ քաղաքականացված երբևէ չի եղել (գուցե միայն սառը պատերազմի ժամանակ): Արևելքն ու Արևմուտքը նորից մարտի են ելել, չեն կարողանում աշխարհը բաժանել, իրենց զենքի ձեռքն էլ կրակն են ընկել: Մարդը ոչ մեկին չի հետաքրքրում: Գրականությունը դառնում է նաև քաղաքականության գործիքը: Մենք շատ անզոր ու անինքնուրույն ենք համաշխարհային քաղաքական դաշտում, էլ ուր մնաց մշակութային քաղաքականության դաշտում կարողանանք զորեղ լինել: Այս առումով էլ չենք կարողանում համաշխարհային գրական պրոցեսներում լուրջ ներգործություն ունենալ:

Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1842

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ